Addthis

Κυριακή 17 Δεκεμβρίου 2017

Μικρόκοσμος


Με χαρά είδαμε τον Αλεξάντερ Πέιν στο 58ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου. Για έκτη φορά βρέθηκε και τίμησε την πόλη και τον θεσμό. Ένα έργο διαφορετικό, από το Nebraska, με μεταφυσικά στοιχεία, το οποίο δούλεψε για περίπου μία δεκαετία, με τον συν-σεναριογράφο, Τζιμ Τέιλορ. Μας μίλησε μάλιστα άπταιστα ελληνικά κι έφερε τον Μικρόκοσμό του, πιο κοντά στους θεατές. Από τη Βενετία στη Νύφη του Θερμαικού και στις 4 του Γενάρη, με τη νέα χρονιά στις αίθουσες προβολών.

Δύο άνθρωποι εγκωβισμένοι στις νόσους της εποχής αποφασίζουν, πως θέλουν να μικρύνουν σε μέγεθος, αποφεύγοντας τις συνέπειες των πράξεών τους. Είναι έτοιμοι να ρισκάρουν σε ένα νέο κόσμο, που μοιάζει εκ πρώτης όψεως ιδανικός. Η ιδέα ανήκει σε μία ομάδα επιστημόνων από τη Νορβηγία, ώστε να καταπολεμηθεί το πρόβλημα της πληθυσμιακής έκρηξης στον πλανήτη. Είναι όμως τόσο εύκολο όσο ακούγεται;

O ίδιος ο σκηνοθέτης τόνισε, πως είναι πολύ χαρούμενος που βρέθηκε στη διοργάνωση για πολλοστή φορά. Δήλωσε χαρούμενος, που παρά την κρίση και τις περικοπές στη χρηματοδότηση του Φεστιβάλ, η Θεσσαλονίκη διατηρεί ζωντανό τον κινηματογραφικό της πολιτισμό. Και τέλος πρόσθεσε, πως ποτέ δεν αμφέβαλε, ούτε για τον εαυτό του, ούτε για την ταινία, παρά το τολμηρόν της προσπάθειας.


Κωμωδία με σκοτεινά στοιχεία, καθώς μέρα με τη μέρα ο πρωταγωνιστής, Ματ Ντέιμον αντιλαμβάνεται το μάταιο του εγχειρήματος. Σύντομα βρίσκεται αντιμέτωπος με τις δυσκολίες της νέας κοινωνίας και κατανοεί πως η εκμετάλλευση δεν παύει κι οι επιτηδείοι και πάλι κερδοσκοπούν εις βάρος των καλών. Απλά μεταφέρουν τη νοοτροπία τους από τον έναν κόσμο στον άλλον. Αξίζει επομένως αυτή η θυσία; Αυτό είναι το θεμελιώδες ερώτημα.

Mείζονα θέματα θίγονται από τον έμπειρο σκηνοθέτη. Κοινωνικές κι οικονομικές ανισότητες, ρατσισμός και προσφυγικό, κρίση, εμπόλεμες ζώνες, καταστροφή του περιβάλλοντος κι από την άλλη, η αγάπη, ο αλτρουισμός, η αλληλοβοήθεια. Σημαντικός πυλώνας δίπλα στον Αμερικανό σταρ του Χόλιγουντ, η Χονγκ Τσάου, που αντιπροσωπεύει την άλλη πλευρά, αυτή του θύματος, της διαδικασίας, σαν άλλο πειραματόζωο. Κι όμως έχει αποφασίσει να συνεχίσει, να ζήσει.

Είναι η πρώτη ταινία που ο Πέιν χρησιμοποιεί ειδικά εφέ. Σίγουρα αυτό προκάλεσε εντύπωση και συζητήσεις. Φυσικά καταλυτικό ρόλο, σε αυτό το κομμάτι διαδραμάτισε ο Φαίδων Παπαμιχαήλ, που επίσης βρέθηκε στη Θεσσαλονίκη. Μία σύγχρονη Κιβωτός του Νώε, που οι " καλοί " θα κερδίσουν τη ζωή, ύστερα από θυσίες και μία μαραθώνια διαδρομή προς το εξειδανικευμένο.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου