Στην πρεμιέρα του Χρυσού Λέοντα της Βενετίας, στο κατάμεστο Ολύμπιον είδα το κοινό να σοκάρεται από την πρώτη κιόλας σκηνή. Ο Τοντ Φίλιπς κάνει μία στροφή 180 μοιρών μετά το Ηangover, με μία ενδιάμεση στάση στο Α Star is Born και δημιουργεί ένα πορτραίτο διαχρονικό. Ένα έργο ωριμότητας και σοφίας για τον κόσμο του τότε (1970-80) και του σήμερα. Ελάχιστα είναι αυτά που έχουν αλλάξει όσον αφορά τον παράγοντα άνθρωπο και πιθανότατα όχι προς το καλύτερο. O Κλόουν, βαθιά συμβολικός, ήταν πάντα ο γελωτοποιός. Ένας υποτιμητικός χαρακτηρισμός που πέρασε στην εποχή μας κι οδηγεί στον στιγματισμό, την περιθωριοποίηση και τη διαρκή ταπείνωση.
Σε μία παγκόσμια κοινότητα που τείνει να αποβάλλει το συναίσθημα και λειτουργεί απόλυτα κυνικά μετρώντας τα πάντα ως αριθμούς καλλιεργούνται συμπλεγματικές προσωπικότητες, που παρά τη φαινομενική τους επαγγελματική επιτυχία νοσούν κι ικανοποιούνται δίνοντας μία κλωτσιά κυριολεκτικά και μεταφορικά σε αυτόν που έχει πέσει κάτω, στον αδύναμο. Το εξαιρετικό είναι εδώ πως γίνεται προσπάθεια να γνωρίσουμε τις αιτίες, τους παράγοντες που οδηγούν στο γεγονός κι όχι αντίστροφα όπως συνηθίζεται από το γεγονός να αναζητήσουμε τι το προκάλεσε, δηλαδή τις βαθύτερες ευθύνες. Μία βαθιά σκοτεινή υπόθεση ξετυλίγεται.
Όλη αυτή η κοινωνική αδικία κι η ανισότητα έρχονται να "οπλίσουν" το χέρι (του). Ο άνθρωπος επιστρέφει χρόνια πίσω στον νόμο της Ζούγκλας. Κυριαρχεί το ένστικτο της επιβίωσης. Όταν πια κανείς δε σε σέβεται, έρχεται η ώρα που τον κάνεις να σε φοβάται. Ο Άρθουρ από ένα άτομο με πολλές ευαισθησίες, που είχε όνειρό του να γίνει κωμικός και να σκορπάει χαρά, φτάνει στο άλλο άκρο. Βιώνουμε και εμείς μαζί του αυτό το πέρασμα από αφάνεια στη λύτρωση του εγωισμού και παράλληλα από τον παράδεισο στην κόλαση της ψυχής. Είναι μία αντίδραση συνεχής κι αμφίδρομη.
Ο Τζόκερ είναι καταδικασμένος να προσποιείται ότι χαμογελάει, όπως κι ο κόσμος σήμερα. Η Γκόθαμ Σίτυ αλληγορικά δεν είναι τίποτα παραπάνω από ένα προπύργιο-σύμβολο του Δυτικού Κόσμου, που είναι ικανός να ωθήσει έμμεσα σε παραβατικές κι ενδεχομένως αυτοκαταστροφικές συμπεριφορές κάθε γνήσιο άνθρωπο, που θέλει απλά να μείνει ρομαντικός και να ονειρεύεται. Ως απόρροια και φυσικό επακόλουθο του ευαγγελισμού της λιτότητας έρχεται η έκρηξη, ένα ΜΠΑΜ ικανό να συνταράξει και να ξεσηκώσει τα πλήθη.
Χοακίν Φοίνιξ σε παροξυσμό. Ερμηνεία ζωής, που πιθανότατα θα ανταμειφθεί με Χρυσό Αγαλματίδιο, όπως ο καλός του φίλος Heath Ledger για τον ίδιο ρόλο στο παρελθόν (2008). Από τον γολγοθά της απώλειας των κιλών σε μία ιδιαίτερη ενδοσκόπηση που τον οδήγησε να πει το μεγάλο ναι, έχοντας απορρίψει νωρίτερα τόσο τον Hulk, όσο και τον Doctor Strange. " Η ταινία δε δικαιολογεί τη βία, στρέφει άπαντες στον καθρέφτη, ώστε να κοιτάξουμε κατάματα τι συμβαίνει στις κοινωνίες μας", τονίζει χαρακτηριστικά. Φυσικά από την αναφορά μας δεν θα μπορούσε να λείψει ο καταλυτικός Ρόμπερτ Ντε Νίρο ως σημείο αναφοράς και σύνδεσης με το σινεμά του τεράστιου Μάρτιν Σκορσέζε.
Ένα ψυχολογικό θρίλερ που σκορπάει τρόμο για το αύριο που ξημερώνει δίπλα μας, μετά εξαιρετικής μουσικής. Με κωμική αφετηρία βουτάει στα άδυτα μίας καθ΄όλα δραματικής πραγματικότητας. Μία ιδιότυπη εξομολόγηση, ένας εξαγνισμός αμαρτιών, μία προσπάθεια έσχατης απενεχοποίησης μέσα σε μία ασφυχτική για τον πρωταγωνιστή και τον θεατή ατμόσφαιρα. Βαθιά πολιτικό και κοινωνικό φιλμ, που επιβάλλεται να πάρει ψυχαναλυτικές διαστάσεις, όπως φυσικά και το Parasite, που έρχεται προσεχώς να δώσει συνέχεια σε αυτό το κινηματογραφικό ντελίριο αισθήσεων.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου