24ο ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ // 10/3-20/3/2022
Τα ελληνικά ντοκιμαντέρ, γεμάτα δυναμισμό,
πολυσυλλεκτικότητα και πλουραλισμό, έχουν πρωταγωνιστικό ρόλο στο 24ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης,
που θα πραγματοποιηθεί από τις 10 έως
τις 20 Μαρτίου 2022 τόσο σε φυσικούς χώρους όσο και διαδικτυακά. Στο 24ο
ΦΝΘ, 77 μικρού και μεγάλου μήκους
ντοκιμαντέρ προβάλλονται στα τρία διαγνωστικά τμήματα -Διεθνές
Διαγωνιστικό, Newcomers και >>Film Forward-, καθώς και στα τμήματα Ανοιχτοί Ορίζοντες του
διεθνούς προγράμματος, Πλατφόρμα και Από οθόνη σε Οθόνη. Οι ταινίες που
εντάσσονται στα τρία διαγωνιστικά τμήματα, καθώς και στο τμήμα Ανοιχτοί
Ορίζοντες, θα προβληθούν τόσο στις κινηματογραφικές αίθουσες όσο και
διαδικτυακά, ενώ οι ταινίες που συγκαταλέγονται στα τμήματα Πλατφόρμα και Από
οθόνη σε Οθόνη θα προβληθούν αποκλειστικά διαδικτυακά, μέσω της ψηφιακής
πλατφόρμας του Φεστιβάλ. Οι συγκεκριμένες ταινίες θα είναι διαθέσιμες καθ’ όλη
τη διάρκεια του Φεστιβάλ ή έως την εξάντληση του αριθμού των διαθέσιμων
θεάσεων.
Λαμβάνοντας υπόψη τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν
οι έλληνες επαγγελματίες του σινεμά στο έργο τους, αλλά και τις επιπρόσθετες
δυσχέρειες που προκάλεσε η πανδημία στους κινηματογραφικούς δημιουργούς, το
Φεστιβάλ αποφάσισε να στηρίξει έμπρακτα για μια ακόμη χρονιά το ελληνικό
ντοκιμαντέρ, καταβάλλοντας για κάθε ελληνική ταινία που θα προβληθεί στο
πρόγραμμα του 24ου ΦΝΘ ένα συμβολικό χρηματικό ποσό ως αντίτιμο ενοικίασης
προβολής.
Στη φετινή διοργάνωση, ο
θεσμός των καθολικά προσβάσιμων προβολών
θα επεκταθεί για πρώτη φορά στις φυσικές προβολές του Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ. Το κοινό
θα έχει την ευκαιρία να απολαύσει την ταινία Ο μανάβης (2013) του Δημήτρη Κουτσιαμπασάκου σε καθολικά προσβάσιμη
προβολή, η οποία θα διεξαχθεί σε συνεργασία με την Alpha Bank, τον χορηγό
προσβασιμότητας του Φεστιβάλ. Το ντοκιμαντέρ του Δημήτρη Κουτσιαμπασάκου, που
είχε αποσπάσει το Βραβείο Κοινού στο 15ο ΦΝΘ, θα είναι προσβάσιμο τόσο στις
αίθουσες του Φεστιβάλ όσο και στις διαδικτυακές προβολές του.
Πορτρέτα καλλιτεχνών, το
προσφυγικό-μεταναστευτικό δράμα, ζητήματα της ΛΟΑΤΚΙ+ κοινότητας, ιστορικά και
κοινωνικά γεγονότα που άφησαν το στίγμα τους στον συλλογικό ψυχισμό, ο αθέατος
αντίκτυπος της πανδημίας, ιστορίες γυναικείας χειραφέτησης και έμφυλης βίας,
καθώς και λησμονημένες παραδόσεις και έθιμα της ελληνικής λαογραφικής
κληρονομιάς, είναι ορισμένες από τις θεματικές που απασχόλησαν τους έλληνες
ντοκιμαντερίστες. Τη γνωμοδοτική επιτροπή που ανέλαβε το έργο της προεπιλογής
των ταινιών για το 24ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης συγκρότησαν η
σκηνοθέτιδα και δημοσιογράφος Μαριάννα Κακαουνάκη, ο σκηνοθέτης Ανδρέας
Σιαδήμας και ο κριτικός κινηματογράφου και δημοσιογράφος Τάσος
Χατζηευφραιμίδης.
Όσο για τις ειδικές
προβολές του φετινού Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ, στο πρόγραμμά τους περιλαμβάνονται η
κινηματογραφική ταινία Η πόλη και η
πόλη των Σύλλα Τζουμέρκα και Χρήστου Πασσαλή, που διατρέχει επτά
δεκαετίες της ιστορίας της Θεσσαλονίκης και της πικρής εμπειρίας της εβραϊκής
της κοινότητας, η οποία πραγματοποίησε την παγκόσμια πρεμιέρα της στο
διαγωνιστικό τμήμα Encounters της φετινής Μπερλινάλε, καθώς και το αξέχαστο
ντοκιμαντέρ Tραγωδία του Αιγαίου (1961) του Βασίλη Μάρου, με αφορμή τη συμπλήρωση
100 χρόνων από τη Μικρασιατική Καταστροφή. Επιπλέον, το 24ο ΦΝΘ θα παρουσιάσει
12 κινηματογραφικά διαμάντια από το χρυσό παρελθόν του ελληνικού ντοκιμαντέρ,
στο πλαίσιο της δράσης «Χώρα, σε βλέπω: Ο 20ός αιώνας του ελληνικού σινεμά»
που διοργανώνει η Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου. Η συγκεκριμένη δράση, η
οποία φιλοξενήθηκε και στο πλαίσιο του περσινού 62ου ΦΚΘ, τον περασμένο Νοέμβριο,
αποτελεί ένα πρόγραμμα ψηφιοποίησης, προβολής και μελέτης ταινιών από την
πλούσια κληρονομιά του ελληνικού κινηματογράφου του 20ού αιώνα.
Σας παρουσιάζουμε τα
ελληνικά ντοκιμαντέρ του 24ου ΦΝΘ.
Διεθνές Διαγωνιστικό
Οι γάμοι
της Τήλου του
Παναγιώτη Ευαγγελίδη
Το 2008, ο δήμαρχος του
νησιού της Τήλου συμφώνησε να τελέσει τους πρώτους γκέι και λεσβιακούς γάμους
στην Ελλάδα. Η ταινία παρακολουθεί την ιστορία αυτών των δύο πολιτικών γάμων
μέσα από υλικό γυρισμένο επιτόπου, το Gay Pride της ίδιας χρονιάς, συνεντεύξεις τύπου και
διαδηλώσεις για το ίδιο θέμα.
Femicidio της Νίνας Μαρίας Πασχαλίδου
Η ταινία Femicidio διερευνεί το φαινόμενο των γυναικοκτονιών στην
Ιταλία τα τελευταία χρόνια, εστιάζοντας σε κάποιες ιστορίες που συγκλόνισαν την
ιταλική κοινωνία, και προσπαθεί να αναδείξει τους λόγους της έξαρσης του
φαινομένου και να εντοπίσει τις ρίζες του.
the Other Half του Γιώργου Μουτάφη
Για 15 χρόνια, ένας φωτορεπόρτερ γίνεται ο αυτόπτης μάρτυρας των μεταναστών,
ακολουθώντας τους στα σκοτεινά περάσματα των ευρωπαϊκών συνόρων. Η κάμερα
φτάνει σε σημεία απρόσιτα, καταγράφει ιστορίες που ξεπερνούν τα ανθρώπινα όρια
και αποκαλύπτει πώς ζει «το άλλο μισό».
Διαγωνιστικό Newcomers
Λιτή αφθονία των Φραντζέσκας Ρωμανού και Γιώργου Σαβόγλου
Ο Βαγγέλης ζει εδώ και
χρόνια σε μια αυτοσχέδια καλύβα, στην άκρη ενός βράχου, στον Κάβο Μαλέα. Δεν
κλειδώνει, δεν έχει ρεύμα, μετακινείται και τις τέσσερις εποχές του χρόνου με
το ποδήλατό του. Επιλέγει να ζει έτσι, παρά τις δυσκολίες που αντιμετωπίζει. Η Λιτή Αφθονία είναι μια ματιά στην
απλότητα και στην αυτάρκεια ή μήπως μια χειροπιαστή ουτοπία;
Χειροπαλαιστής του Γιώργου Γούση
Ο Παναγιώτης, ένας
χειροπαλαιστής, που ζει στην επαρχία, δεν αντέχει άλλο τη νοοτροπία της μικρής
κοινωνίας και μετακομίζει στην Αθήνα, για να κυνηγήσει τα όνειρά του και να
ασχοληθεί πιο επαγγελματικά με το άθλημα της χειροπάλης. Εκεί, οι επιλογές του
θα τον φέρουν αντιμέτωπο σε αγώνα μπρα ντε φερ με τον πιο δύσκολο αντίπαλο, τον
εαυτό του.
Τέλος χρόνου του Λουκά Παλαιοκρασά
Η 16χρονη Σοφία, ο Λορντ
και ο Αλέξανδρος δυσκολεύονται να βρουν τη θέση τους σε ένα σχολείο που αγνοεί
τις ανάγκες τους και πιέζονται από τις απαιτήσεις των μαθημάτων. Οι ζωές τους
μπαίνουν σε αναμονή όταν μια μαθητική κατάληψη επιβάλλει το κλείσιμο του
σχολείου…
Διαγωνιστικό >>Film Forward
Γράμμα στον Νικόλα της Χαράς Καμιναρά
Μέσα από αυτήν την ταινία,
που παίρνει την μορφή ενός οπτικοακουστικού γράμματος, γεννιέται η μαρτυρία
μιας φωτογράφου που αφηγείται στο αγέννητο ακόμα παιδί της την εμπειρία της στο
διασωστικό καράβι Ακουάριους, στην κεντρική Μεσόγειο.
Τελευταίο ταξίδι του Άρη Χατζηστεφάνου
Ο Γιάννης Αγγελάκας και η
Όλια Λαζαρίδου διαβάζουν αποσπάσματα από ένα βιβλίο του Καζαντζάκη ενώ ο Άρης
Χατζηστεφάνου αντιπαραβάλλει την αφήγηση με εικόνες της σύγχρονης Ιαπωνίας,
εμπλουτισμένες με manga, anime και video games. Αφιέρωμα σε δυο ταξίδια που καθόρισαν τη
φιλοσοφική και πολιτική σκέψη του Καζαντζάκη και κόστισαν τη ζωή του.
IODINE - Η Ελλάδα στα ερείπια του Μεσολογγίου του Ορφέα Περετζή
Με αφετηρία το ζωγραφικό
έργο του Ντελακρουά, «Η Ελλάδα στα Ερείπια του Μεσολογγίου» ο σκηνοθέτης
επισκέπτεται το Μεσολόγγι και τη λιμνοθάλασσά του. Καταγράφει τις σκέψεις του,
την καθημερινότητα της νεολαίας και συνομιλεί με ντόπιους καλλιτέχνες και
ποιητές, αναζητώντας μια σύνδεση ανάμεσα στον πίνακα και το σύγχρονο Μεσολόγγι.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου