Είχαμε αναφερθεί εκτενώς και σε σειρά άρθρων μας (Μάρτιος-Απρίλιος 2022) από αυτήν την στήλη στις δομικές παθογένειες, διαχρονικές ανεπάρκειες και ακανθώδη προβλήματα που μαστίζουν την ελληνική εκπαίδευση (δίδοντας ιδιαίτερη έμφαση σε αυτά τις τριτοβάθμιας). Σκοπός μας λοιπόν δεν είναι να κουράσουμε τον αναγνώστη , επαναλαμβάνοντας τα τετριμμένα.
Εκείνο που κατά τη γνώμη μας αξίζει να τονιστεί , είναι πως η επικράτηση της νεοφιλελεύθερης -αν προτιμάτε μονεταριστικής- λογικής σε παγκόσμια κλίμακα ,η οποία θέτει ως πρωταρχικό στόχο την εξυπηρέτηση των επιδιώξεων των αγορών (ακόμη και αν αυτό σημαίνει εξουθένωση των πολιτών, αφού το κράτος πρόνοιας θυσιάζεται στο βωμό της επίτευξης της μέγιστης δυνατής κερδοφορίας για τους λόγους) , έχει οδηγήσει στην μονομερή θα έλεγε κανείς υπέρ-προβολή του σαθρού και έωλου ιδεολογήματος της ‘’αριστείας’’. Ναι, πρόκειται για παγκόσμια τάση και δε συμβαίνει μόνο στην Ελλάδα του Κ.Μητσοτάκη και της ΝΔ από το 2016-7 και εφεξής!!
Στο πλαίσιο λοιπόν αυτό, το ίδιο το δικαίωμα αλλά και η ανάγκη κάθε ανθρώπου να αποκτά και απρόσκοπτα να διαθέτει πρόσβαση στο πολύτιμο εφόδιο της γνώσης ,να μπορεί να ενημερώνεται (με πλουραλισμό) και να μαθαίνει (σφαιρικά ,εγκυκλοπαιδικά) υπονομεύεται από τη συστηματική απαξίωση –(όσο μέσω της υποχρηματοδότησης όσο και μέσω των κατάλληλων ιδεολογικών μηχανισμών που αναπαράγουν τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης και όχι μόνο) της έρευνας και της διδασκαλίας. Πρόκειται για κάτι που συμβαίνει μεθοδικά ,συνεχώς και οπωσδήποτε όχι τυχαία. Εξειδικεύοντας :η κατάκτηση της γνώσης και η διάχυση της σε ολοένα και μεγαλύτερα τμήματα της κοινωνίας (ενώ θα ήταν φυσιολογικά το απότοκο της τεχνολογικής εξέλιξης και επιστημονικής προόδου που βιώνουμε στη σύγχρονη εποχή :παραδοξότητα και έχει και αυτή διεξοδικά αναλυθεί σε προγενέστερα κείμενα) , έχει υποκατασταθεί από ένα αέναο (για να μην πούμε σισύφειο) κυνήγι δεξιοτήτων και ‘’διακρίσεων’’ προκειμένου οι νέοι -αλλά και γενικότερα οι πολίτες- να σταθούν και να ανταπεξέλθουν στην αγορά εργασίας .Πρόκειται για μια αγορά εργασίας που χαρακτηρίζεται από την επισφάλεια και την έλλειψη ευκαιριών, με τους όρους διαρκώς να επιδεινώνονται (δεν θα ήταν υπερβολική η χρήση του όρου :’’ζωή με δόσεις’’).
Κατ’ αυτόν τον τρόπο ο ανταγωνισμός και ο άκρατος ατομισμός κυριαρχούν και επιτάσσουν την απόκρυψη της μεγάλης εικόνας, της γενεσιουργού αιτίας των κοινωνικών προβλημάτων (σε όλες τους τις εκφάνσεις :μορφωτικών , περιβαλλοντικών, οικονομικών) την απόρριψη της κριτικής σκέψης, του διαλόγου και της διεισδυτικής ματιάς στα πράγματα ,ως κάτι περιττό και ανούσια χρονόβορο! Έτσι οι νέοι άνθρωποι αποπροσανατολίζονται ,τελούν υπό σύγχυση , υποβαθμίζουν την αξία κατάκτησης της γνώσης . Η σκέψη τους ,επομένως, καθίσταται ομοιόμορφη, αποσπασματική και ρηχή ενώ αδυνατούν να ερμηνεύσουν φαινόμενα, να φιλτράρουν αποτελεσματικά τον καταιγισμό μηνυμάτων τα οποία δέχονται. Το πλέον ανησυχητικό όλων: μαζοποιούνται , περιφρονούν τη συλλογική δράση ως κάτι μάταιο και αδιέξοδο, στέκονται απαθείς απέναντι στον ξύλινο λόγο των πολιτικών. Οι δυνατότητες ,δε, κοινωνικής κινητικότητας περιορίζονται δραματικά ,γεγονός που αποτελεί βόμβα στα θεμέλια του Δυτικού μοντέλου κοινωνικής συναίνεση ,όπως αυτό οικοδομήθηκε μεταπολεμικά.
Είναι προφανές ότι τέτοια ιδεολογήματα έχουν περιορισμένο ορίζοντα αφού αναγάγουν τα πάντα σε ατομικές (ορθές ή λανθασμένες) επιλογές, δεν απαντάν στις πολύπλοκες ανάγκες του σήμερα, δεν ικανοποιούν τις απαιτήσεις τις κοινωνικής πλειοψηφίας, δεν γυρίζουν τον τροχό προς τα μπρος. Συνιστά πρόκληση όσο και αδήριτη ανάγκη για μια επερχόμενη προοδευτική Κυβέρνηση η παροχή υψηλού επιπέδου εκπαίδευσης ,ίσων ευκαιριών ανεξαρτήτως σημείου εκκίνησης καθώς και πλατιάς (σε ό,τι αφορά τις εγκύκλιες σπουδές) μόρφωσης. Να διασφαλίσει (σε ό,τι αφορά την τριτοβάθμια εκπαίδευση ) τη δυναμική σύνδεση με την αγορά εργασίας : με όρους ποιοτικής αναβάθμισης ,εκσυγχρονισμού , αυξημένων εργασιακών δικαιωμάτων!! Ασφαλώς η ανάδειξη και η στηλίτευση των ‘’κακώς κειμένων’’ είναι αναγκαίο να συνοδεύεται από στοχευμένες αντιπροτάσεις , όμως ο εντοπισμός του προβλήματος και η ιδεολογική του απονομιμοποίηση (αν δεν βρίσκεται αυτό στον πυρήνα μιας μαχόμενης ,ριζοσπαστικής απάντησης ,τότε τι αλήθεια βρίσκεται) αποτελούν ένα αποφασιστικό μήνυμα προς αυτήν την κατεύθυνση (ασφαλώς με προσαρμογή στις ελληνικές ιδιαιτερότητες και επικρατούσες συνθήκες, με ‘άμεση προτεραιότητα σε ιεράρχηση την αντιστροφή του περίφημου ‘’brain drain’’ . Πρόκειται για φαινόμενο που δυσχεραίνει έτι περαιτέρω τη θέση της Ελλάδας στο διεθνή καταμερισμό εργασίας, καθιστώντας την ΄΄χώρα γερόντων’’ με ό,τι αυτό συνεπάγεται για το μέλλον).
Υ.Γ. 1 : Προφανώς η στήλη δεν ενθαρρύνει ,όπως μπορεί και εκ του πονηρού να παρερμηνευτεί, την μετριοκρατία, την ελλιπή κατάρτιση ,την ήσσονα προσπάθεια.
Υ.Γ. 2 : Ο υπογράφων συνέταξε το άρθρο αφορμώμενος από την πρόσφατη ανακοίνωση των θέσεων του ΣΥΡΙΖΑ Π.Σ. για την Παιδεία, οι οποίες άφησαν οπωσδήποτε θετική εντύπωση ,χρήζουν όμως περαιτέρω επεξεργασίας και συγκεκριμενοποίησης σε ορισμένα σημεία (ώστε να πείσουν ότι υφίσταται μακρόπνοος σχεδιασμός ).
Χρόνια Πολλά λόγω των ημερών,
Ζήσης Μπούρτζος
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου