Η νέα μεγάλου μήκους ταινία του Λι Τσανγκ-Ντονγκ, πρώην υπουργού πολιτισμού της Ν.Κορέας, καθήλωσε κοινό και κριτικούς στις Κάννες, παίρνοντας βαθμολογία 3.8/4. Πράγμα που είχε καταφέρει μονάχα το Toni Erdmann μέχρι τότε. Θεωρείται κι όχι άδικα, ένα από τα φοβορί για το OSCAR ξενόγλωσσης ταινίας 2019, καθώς έχει φτάσει μέχρι την τελική πεντάδας της σχετικής κατηγορίας. Τι είναι όμως " Το παιχνίδι με τη φωτιά "; Είναι μία σύνθετη αλληγορία για το νόημα της " μεγάλης πείνας ". Πιθανώς σας μπέρδεψα. Θα το ξεδιαλύνουμε όσο μπορούμε, αλλά στόχος μου είναι να παρακολουθήσετε την ταινία και να δοκιμάσετε τα όριά σας.
Γιονγκσού και Χάεμι κοινή αφετηρία, από την πόλη Πατζού των προαστίων της Νότιας Κορέας, κοντά στα σύνορα με τη Βόρεια. Μετά από χρόνια συναντιούνται ξανά. Έχουν αλλάξει. Βρίσκουν σημείο επαφής κι επικοινωνίας και γρήγορα μία έλξη τους φέρνει κοντά, τους ενώνει. Ένα ταξίδι θα διακόψει την όμορφη καθημερινότητα και μετά την επιστροφή τίποτα δε θα είναι όπως πριν. Αινιγματικά όλα αυτά μέχρι εδώ. Ξαφνικά στην παρέα, προστίθεται ο Μπεν. Αστός, άλλης πάστας άνθρωπος. Αναπτύσσεται γρήγορα μία ιδιότυπη σχέση ανάμεσα τους. Ποιος έχει το πάνω χέρι;
Η κατάσταση είναι περίπλοκη. Αυτό το αντιλαμβάνεται ο θεατής από την πρώτη στιγμή. Ενεργοποιεί όλες τους τις αισθήσεις και τη λογική στο έπακρο για να μπορέσει να ανταπεξέλθει και να μη χαθεί. Ξεκινάμε από ένα love story επανσύνδεσης, πάμε σε μία περιπετειώδη ιστορία ερωτικού τριγώνου κι από εκεί σε ένα διεισδυτικό ψυχολογικό θρίλερ, που μπορεί να ψυχανεμιζόμαστε το φινάλε του, αλλά ο σκηνοθέτης μας κρατάει δέσμιους για 128΄, μέχρι δηλαδή να μας παρασύρει κι εμάς η πύρινη λαίλαπα. Ακροβατούμε συνεχώς μεταξύ της πραγματικότητας και του μεταφυσικού, μεταξύ της κυριολεξίας και της μεταφοράς. Πρέπει να διαβάσουμε πίσω από τις λέξεις, να σκεφτούμε πίσω από τις πράξεις, τους βαθύτερους συμβολισμούς.
Σίγουρα δεν είναι μία ταινία που θα σε ψυχαγωγήσει, που θα σε χαλαρώσει. Αντίθετα, θα σε ταράξει. Θα σε κάνει να ενστερνιστείς απόλυτα τη ρήση του πρωταγωνιστή: " Ο κόσμος είναι ένα μυστήριο ". Από τις προβληματικές σχέσεις, που συνεχώς εγκλωβίζεται, από το τηλέφωνο που χτυπάει και κανείς δεν απαντάει, από τη ξαφνική εξαφάνιση του έρωτα της ζωής του. " Η Χαεμί έγινε καπνός ". Ένα μόνιμο θύμα του συστήματος. Πώς, πού, πότε; Αρνείται να συμβιβαστεί. Τρέχει, τρέχει, τρέχει ... Αναζητεί απαντήσεις. Ψάχνει ... Μάταια.
Χώρα αντιθέσεων, με τον πύργο της Σεούλ να κυριαρχεί και τα εγκαταλελειμένα θερμοκήπια (τόσες κι οι χαμένες ψυχές) στην ύπαιθρο να μαραζώνουν. Παντού όμως κυριαρχεί η αμφιβολία. Από τη μία ο Γιονγκσού (Yoo Ah-in) με το παλιό του φορτηγάκι κι από την άλλη ο Μπεν (Steven Yeun) με την πόρσε. Αυτός είναι κι ο πιο γνωστός, καθώς πρωταγωνίστησε στο " The Walking Dead ". H μεγάλη αποκάλυψη είναι όμως η σκοτεινή Χαέμι. Η Τζουν Τζονγκ-Σέο, που μαζί με τη πρωταγωνίστρια του Μέιλι του Ζου-Ζου από την Ταϊβάν, που έκανε παγκόσμια πρεμιέρα στο 59ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Θεσσαλονίκης, αποτελούν δύο ηθοποιούς της ηπείρου (Ασίας), που μαγνήτισαν τα βλέμματα (κέρδισαν τις εντυπώσεις) το τελευταίο διάστημα.
Το σαγηνευτικό αυτό γράμμα είναι βασισμένο στο διήγημα του Χαρούκι Μουρακάμι, ο " Φλεγόμενος Αχυρώνας (1992) κρύβει μικρά και μεγάλα μηνύματα για το νόημα της ζωής (μεγάλη πείνα). Γενικό ... σωστά. Είναι όμως αυτό ακριβώς. Ο άνθρωπος, τα συναισθήματα, οι αδυναμίες, τα πάθη, ο αγώνας του μέχρι το τελευταίο λεπτό. Μετά το Δίχτυ του Κιμ Κι Ντουκ, ακόμα μία σπουδαία δουλειά, με φόντο στον ορίζοντα την προπαγάνδα της Βόρειας Κορέας, αλλά στο κέντρο της, τη δύναμη, την υπομονή, την αγάπη και τα ανθρώπινα αισθήματα μέχρι την τελική κάθαρση και τη λύτρωση της ψυχής.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου